Zřízení maloobchodní prodejny v rodinném domě



Bylo vždy vaším snem otevřít si vlastní prodejnu a rozhodli jste se pro tyto účely využít vlastní prostory v rodinném domě? V tomto článku vám přinášíme praktické rady, jak takovou prodejnu vytvořit a co všechno budete k jejímu otevření potřebovat.

  1. Oprávnění na živnostenské podnikání

Tento krok je samozřejmostí, ale překvapivě se na něj často zapomíná. Měli byste disponovat oprávněním na následující činnosti: koupě zboží za účelem jeho prodeje konečnému spotřebiteli (maloobchod) nebo jiným provozovatelem živnosti (velkoobchod). Bez tohoto oprávnění se dále bohužel nedostanete.

  1. Zřízení obchodní provozovny

Postupovat byste měli následovně. V prvním kroku si musíte vybrat prostor. Pokud tento prostor nepatří vám, měli byste uzavřít nájemní smlouvu nebo si vyžádat od majitele nemovitosti souhlas se zřízením své provozovny.

Pokud je prostor váš, stačí navštívit příslušný živnostenský úřad a ohlásit zřízení nové obchodní provozovny s prokázáním dokladu o vlastnictví, nájemní smlouvy či souhlasu majitele nemovitosti.

V dalším kroku bude potřeba navštívit příslušnou krajskou hygienickou stanici a požádat o souhlas se zřízením své provozovny.

Pokud jste všechny tyto kroky absolvovali, můžete postoupit do dalšího kola.

  1. Prostory v nové zástavbě

Pokud byste chtěli otevřít provozovnu v nově vybudované zástavbě, budete potřebovat žádost o změnu užívání stavby a doklad o vlastnickém právu. Krajská hygienická stanice bude při schvalování zajímat, jestli provozovna splňuje podmínky větrání, světla, tepla, jestli máte v blízkosti dostupné hygienické zařízení.

  1. Otevření provozovny

Pokud se vám povedlo úspěšně absolvovat tyto administrativní kroky, navštíví vás pracovník krajské hygienické stanice, který v ideálním případě odsouhlasí, že provozovna splňuje všechny technické a hygienické požadavky, a je možno provozovnu otevřít.

  1. Administrativní „drobnosti“

Obchodní inspekci bude zajímat označení zboží cenami, návody na použití, reklamační řád, takže si tyto podklady připravte včas.

  1. Evidence tržeb

Neměli byste zapomenout evidovat tržby prostřednictvím elektronické registrační pokladny nebo registračního systému. Tohle vám hodně zjednoduší vaši práci v budoucnosti.

  1. Zařízení

Zařízení prodejny by nemělo být na posledním místě, ale pro mnohé jde už jen o tu nejméně stresující a nejpříjemnější etapu tohoto procesu. V tomto kroku budete muset vybrat ten nejvhodnější systém rozmístění prodejny, který bude nejvíce vyhovovat danostem prostor. Zde přicházejí na řadu regály, regálové a policové systémy a všechno s tím spojené. O zařízení prodejny se můžete postarat jednoduše sami nebo za pomoci profesionálních společností. Tak či tak, po vyřízení všech předcházejících kroků a správném zařízení prodejny můžete začít s prodejen a od úspěchu vás bude dělit už jen snaha a kus štěstí.