Obsah
Marketingová komunikace a její složky
Marketingová komunikace je skupinou marketingových nástrojů, které mají u různých produktů rozdílný význam a dají se libovolně kombinovat. Marketingový komunikační mix nejčastěji tvoří reklama, podpora prodeje, public relations, přímý marketing, osobní prodej.
Cíle a úkoly marketingové komunikace
Marketingová komunikace má za cíl oslovit trh s podnikovou nabídkou, vzbudit zájem, navázat vztah, poskytovat informace o nových produktech, změnách výrobků, akcích apod. U známých produktů buduje věrnost značce a udržuje ji v povědomí zákazníků. Snaží se vymezit proti konkurenci.
Reklama v masmédiích
Reklama je nejviditelnější částí marketingové komunikace, která je finančně náročná a vhodná pro velké firmy. Marketingové aktivity v oblasti reklamy obsahují stanovení cílů reklamy, výše rozpočtu na reklamu, podobu reklamního sdělení, seznam médií, která budou využita (televize, rozhlas, tisk, kina, outdoor) a způsoby hodnocení celé kampaně.
Podpora prodeje
Různými motivačními nástroji, které působí přímo a během krátkého času, dostává zákazník impuls ke koupi výrobku. Jedná se o různé akce, slevy, soutěže, loterie, ochutnávky, testování, věrnostní programy, oživlá reklama, zábavní akce. Podobné pobídky (společenské akce, bonusy, soutěže mezi prodejci, zájezdy apod.) působí i na přímé prodejce.
Public relations (vztahy s veřejností)
Budování vztahů s veřejností je na rozdíl od reklamy dlouhodobá záležitost. PR zahrnují navázání a udržování vzájemného porozumění, důvěry, respektu a sociální odpovědnosti mezi organizacemi a veřejnosti. PR aktivity jsou zaměřeny na prezentaci firmy, působí na širokou veřejnost a používají stejná média jako reklama. Do public relations patří:
- Vztahy k tisku
- Vztahy k místním komunitám (podpora škol, sportovních klubů a spolků)
- Vnitřní komunikaci (zaměstnanecké noviny, podnikové společenské akce, oslavy výročí)
- Tiskové konference
- Krizová komunikace
- Veletrhy a výstavy
- Sponzoring
- Zvláštní společenské a sportovní akce
Přímý marketing – Direct marketing
Jedná se o dobře měřitelný interaktivní systém, jehož cílem je přímé oslovení zákazníka a jeho objednávka. Formami přímého marketingu jsou:
- Katalogový prodej
- Direct mailing
- Telemarketing
- On-line marketing
- Teleshoping
- SMS a MMS marketing
- Vkládaná inzerce
Osobní prodej
Mezi nejstarší nástroje marketingové komunikace patří osobní prodej. Prodejce prezentuje a představuje produkt a přesvědčuje zákazníka ke koupi. Prodej se uskutečňuje v prodejních místech nebo u zákazníka.
Použitý zdroj informací – magazín o reklamě a médiích Mediaguru.cz