Schopnost rozhodování můžete rozvíjet i příjemným způsobem – pomocí her

Obsah

Rozhodování pod tlakem a v časovém presu je důležitá dovednost, jejích absence může vést k fatálním následkům. Ve světě obchodu a financí to pak platí dvojnásob. Pro správné rozhodování samozřejmě musíte být expertem v dané problematice, ale jen to nestačí. Samotné rozhodování je totiž dovedností, kterou většinou nevědomky rozvíjíme po celý život.

Schopnost rozhodování můžete naštěstí  nacvičit i příjemným způsobem – pomocí her

Možná si vzpomínáte na svou první hru Dostihů a sázek či podobné deskové hry, která pro vás patrně byla jednou z nejranějších zkušeností na cestě k budování schopnosti se rozhodovat na základě procesů. Podobným způsobem pomáhá schopnost rozhodování posilovat jedna velmi jednoduchá hra – piškvorky – je sice velmi prostá, ale vystavuje nás dvěma pro rozhodování klíčovým prvkům: dovednosti (či kompetenci) a strategii.

Hry poskytují prostředí s nízkým rizikem, které umožňuje rozvíjet naše rozhodovací schopnosti, což nám umožňuje zlepšovat naše kompetence a zároveň minimalizovat možné negativní důsledky, které obklopují naše reálné životní volby. Hry, ve kterých hraje roli rozhodování, poskytují skvělý nástroj pro budování této základní životní dovednosti.

Druhy rozhodovacích her: dovednostní, pravděpodobnostní a strategické

V kontextu rozhodování spadají hry do tří hlavních typů: hry dovedností; pravděpodobnostní hry; a strategické hry.

Ve hrách s čistě dovednostních má hráč kontrolu nad výsledky na základě své úrovně dovedností. Jak se dovednost zlepšuje, objevují se zlepšené výsledky, obvykle dosažení bodu, kdy dovednost dosáhla úrovně, kde neexistují žádné další výhody ani výhody. V tomto okamžiku hráč zvládl hru a další výzvy je třeba hledat jinde.

U pravděpodobnostních her je soupeřem příroda. U těchto her hráč nekontroluje výsledky úplně a v některých případech vůbec ne (např. u hodu mincí). Pravděpodobnostní hry se dále dělí na hazardní hry (známé pravděpodobnosti) a hry s prvkem nejistoty (pravděpodobnosti jsou neznámé), což hráče jednoznačně vystavuje myšlenkovým procesům, které mohou ovlivnit rozhodovací schopnost.

Strategické hry zahrnují dva nebo více hráčů, z nichž každý má neúplnou kontrolu nad výsledkem. Strategické hry jsou klasifikovány v kontextu jejich základních cílů nebo požadavků. Tyto cíle spočívají v kooperativním, konkurenčním (nebo nulovém součtu) a smíšeném motivu, který odráží motivaci rozhodovacího procesu.

Většina rozhodovacích her kombinuje prvky z těchto tří hlavních typů a poskytuje tak výukové prostředí, které může poskytnout velkou příležitost pro rozvoj a zlepšování dovedností rozhodování.

Rozvoj dovedností při rozhodování – simulace, dobrodružství a optimalizace

Piškvorky – jednoduchá hra, která má 255 168 možných průběhů. Její  jednoduchost umožňuje rozpoznávat vzorce tahů, které vedou k vítězným výsledkům nebo remíze.

Legend of Zelda – Akční adventura, která zahrnuje hraní rolí, tato hra podporuje průzkum, učení a rozvoj dovedností, aby bylo dosaženo úspěšných výsledků. Tato hra vyniká v povzbuzování zkoumání možností a ukládání (nebo zpětnému nahrávání) rozhodovacích cest, které v konečném důsledku vedou k úspěchu. Podobných her s prvky RPG samozřejmě existují stovky, možná tisíce.

SimCity – Tato hra simuluje budování měst a vystavuje hráče řadě rozhodnutí pro vedení města. Patří mezi ně územní plánování, změna daňových sazeb, přidání infrastruktury pro služby a reakce na katastrofy.

Letecké simulátory – Tato softwarová simulační hra poskytuje skvělé prostředí bez rizika pro přijímání rozhodnutí souvisejících s létáním letadlem, včetně řešení počasí.

Last Man Standing – Tato jednoduchá hra pro řešení problémů posiluje dovednost rozpoznávání vzorců a ukazuje, jak včasná rozhodnutí mohou ovlivnit pozdější výsledky.

Poučení o riziku a nejistotě – rozhodovací hry založené na pravděpodobnosti

Blackjack  – Tato dobře známá karetní hra ukazuje, jak lze jednoduchá pravidla se známými pravděpodobnostmi použít v náhodných výsledcích ke zvýšení výhry nebo minimalizaci ztrát.

Craps – Craps je hra s kostkami se známými pravděpodobnostmi. V kasinových kostkách je výhoda domu u všech  sázek dosti vysoká. Stejně jako u Blackjacku, nejlepší strategie minimalizují míru ztráty.

Bingo – Nejběžnější verze této karty má 5 x 5 maticových karet se 75 možnými čísly, což vede k více než 5 × 1026 možných uspořádání. Tato hra je příkladem nejistoty a ukazuje, že naše rozhodnutí nemají na některé výsledky žádný vliv.

Yahtzee – hazardní hra, Yahtzee je hra s rozhodovací pravomocí, která vyžaduje během hry rozhodování o tom, které kostky se mají při pokusu o určité kombinace zachovat. Pravděpodobnosti jsou známy, takže riziko je řízeno postupnými rolemi kostek.

Strategické hry pro rozhodování – soutěž, spolupráce a smíšený motiv

Šachy – Tato klasická hra, kterou mnozí považují za nejlepší strategickou hru, pomáhá budovat dovednosti při vizualizaci budoucích cílů nebo výsledků a rozpoznávání vzorců, které se budou vyvíjet na základě pravděpodobnosti budoucích rozhodnutí během hry. Nejlepší hráči strategických her jsou schopni předjímat velmi dlouhé sekvence tahů.

Stratego – Na rozdíl od šachů, tato strategická hra demonstruje prvek neúplných informací (a dezinformací), povzbuzující motiv objevování během hry. Stratego buduje schopnost rozhodování pomocí prvků, jako je shromažďování informací, plánování a strategické rozhodování.

Poker – Výsledky v této hře jsou určeny pravděpodobností a psychologií hráčů. Racionálně by hráči měli sázet na základě očekávané hodnoty, což je při rozhodování důležitý koncept. Zajímavostí je, že čtyři základní strategie, které v pokeru existují, jsou velmi podobné konceptům rozhodování ve firemním prostředí.

Backgammon – Hra Backgammon je stará téměř 5 000 let. Tato hra má prvky strategie a náhody a vyvíjí výpočetní techniky k určení počtu hodů kostkami potřebných k dokončení hry.

Bridge – Bridge zahrnuje dovednosti a šance s nedokonalými informacemi a komunikací. Složitost hry vychází z dosažení dobré konečné smlouvy během aukce.

Uno – Tato hra patří mezi řadu rozhodovacích her o uvolňování karet, které mají během hry prvky strategie a částečné informace.

Reversi – Tato strategická hra je o úplných informacích bez prvku náhody Pomáhá učit logiku a vizualizaci budoucích výsledků podobných šachům.

Risk – Hra globální dominance, Risk má všechny prvky rozhodovací hry: konkurenční a kooperativní strategie, riziko se známými pravděpodobnostmi, plánování, vyjednávání a rozvoj dovedností. Do hry vstupují také emoce, protože je třeba nakonec zradit časné spojenectví, aby se hra vyhrála.

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *