Jaké povinné ručení na motorku vybrat?
Co kromě svého stroje musí mít každý správný motorkář? Samozřejmě jsou to chrániče na motorku, kvalitní moto oblečení… a povinné ručení. Podle čeho se počítá a jak se při výběru nespálit?
Co je to povinné ručení?
Povinné ručení je pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a je nutné ho sjednat jak na osobní automobil, tak na motorku. Je to ochrana především pro řidiče, který způsobí nehodu, protože pojišťovna může následně vyplatit škodu účastníkům havárie právě z jeho pojistky. Pozor ale na to, že škody na vlastním vozidle hradí jiné pojištění, a to havarijní.
Co byste měli sledovat?
Při rozhodování, jaké povinné ručení z nabídek pojišťoven vybrat, by pro vás měl hrát největší roli limit, tedy maximální finanční částku, jakou pojišťovna při nehodě zaplatí. Ze zákona je nejnižší možný limit 35 milionů korun na majetkové škody a stejná částka na škody na zdraví a životě. Ačkoliv se to zdá jako spousta peněz, pravdou je, že při hromadné nehodě mnohdy nestačí.
Jak už bylo řečeno, pokud chcete pojistit i škody na své vlastní motorce, musíte si sjednat havarijní pojištění. To vám zároveň pokryje ztrátu i při krádeži nebo vandalismu. Některé pojišťovny umožňují toto pojištění kombinovat s povinným ručením a získat tak výhodnější nabídku.
Sezónní ručení
Některým motorkářům se může vyplatit i tzv. sezónní povinné ručení, které poběží (a tedy ho budete platit) jen v měsících, kdy podle ujednání motorku používáte. Pokud ale vyrazíte na výlet v jinou část roku a způsobíte nehodu, pojišťovna vám nic neproplatí.
Celková cena povinného ručení se odvíjí od technických údajů motorky i od osobních údajů řidiče. Platí, že ve mladší řidiči ve velkých městech si připlatí více než zkušený řidič z malé obce. Do výsledné ceny se mohou promítnou i některé užitečné bonusy, například nonstop telefonická podpora, pojištění zavazadel, zapůjčení náhradní motorky a podobně.