V kupní smlouvě se prodávající zavazuje kupujícímu dodat movitou věc (zboží) a převést na něj vlastnické právo k této věci, kupující se zároveň zavazuje zaplatit kupní cenu.
V kupních smlouvách se uvádí:
- Množství zboží (je-li množství zboží dohodnuto jen přibližně, odchylka v dodávce nesmí přesáhnout 5 %)
- doba, místo a způsob předání zboží (dnem předání je den, kdy prodávající umožní kupujícímu nakládat s koupeným zbožím)
- kdy na kupujícího přejde vlastnictví a s tím související nebezpečí škody (přechodem vlastnictví přechází na kupujícího nebezpečí škody na zboží)
- jakost zboží (musí být vhodná pro účel uvedený ve smlouvě)
- doba a rozsah záruky
- reklamační nároky
- doba a způsob zaplacení (kupní cenu je jinak povinen kupující zaplatit při převzetí zboží, kupující není povinen zaplatit, dokud nemá možnost si zboží prohlédnout)
Prodávající odpovídá za vzniklé vady, které má zboží v okamžiku, kdy přechází nebezpečí škody na zboží na kupujícího (zjevné vady – kupující může uplatnit nároky z těchto vad, prokáže-li, že zboží jej mělo již v době jeho převzetí).
Za později vzniklé vady odpovídá prodávající jen na základě písemného převzetí záruky.
Zboží má právní vadu, je-li zatíženo právem třetí osoby.
Reklamační nároky se řídí podle toho, zda dodáním zboží s vadami byla smlouva porušena podstatným nebo nepodstatným způsobem.
Při porušení smlouvy podstatným způsobem si kupující může zvolit ze 4 možností a kromě toho má kupující nárok na náhradu škody a na smluvní pokutu:
- Dodání náhradního zboží, chybějícího zboží a odstranění právních vad
- Oprava zboží (jsou-li vady opravitelné)
- Sleva z kupní ceny
- Odstoupení od smlouvy
Při porušení smlouvy nepodstatným způsobem může kupující požadovat:
- Dodání chybějícího množství a odstranění ostatních vad
- Slevu z kupní ceny
Jestliže kupující z důvodu reklamace odmítá převzaté zboží, je povinen postarat se o jeho uchování.
Za vady zboží se považuje i dodání jiného zboží a vady v dokladech.